Siffrorna.

”Det är förskräckligt mycket tid som går åt till gnissel. Ingen vill kännas vid det och än mindre sätta siffror på det”

”Det är förskräckligt mycket tid som går åt till gnissel. Ingen vill kännas vid det och än mindre sätta siffror på det”

Ett kundexempel.

9

Internationellt företag inom tjänsteförsäljning.

9

Omsättning ca 220 milj kronor.

9

Totalt antal anställda 175 personer.

9

Har ca 25 kunder varav åtta medelstora som omsätter i snitt sju miljoner kronor årligen. Man har budgeterat för en omsättningsökning på fyra procent i ny tjänsteförsäljning samt effektivare interna flöden och processer.

9

Avdelningen för sälj, support och koordinering (15 pers) sökte hjälp hos Amplica.

Avdelningens utmaningar.

Avdelningen har bred kompetens och hög arbetsmoral och ser sig som högpresterande, men med stor oenighet kring avdelningens processer. Man har löst problem utan speciellt mycket stöd varför en blame-kultur vuxit fram. Man är trötta och efterlyser tydlighet, stöd och samarbete. Såväl internt som externt finns en trist attityd och ett oengagemang som bottnar i att man inte litar på varandra.

Verklig kostnad (kundens egna siffror).

  • Ineffektivitet i det interna samarbetet tar ca 10 h/ mån per anställd, vilket motsvarar en kostnad om ca 300.000 SEK/år ex sociala avgifter.
  • Ineffektivitet i det externa samarbetet innebär en missad omsättningsökning med 4% på de medelstora kunderna, vilket motsvarar ca 2.250.000 SEK/år.

Totalt kostnad för intern och extern ineffektivitet: -2.550.000 SEK

Investering i AMPLICA.

9

Fem halvdagstillfällen för 15 anställda under fyra månader. Innefattar Amplicas analys-, planerings- och genomförandetid samt de 15 anställdas deltagandetid.

Total investering: 170.000 SEK

OM

Avdelningen efter Amplicas insats endast arbetar bort hälften av den interna och externa ineffektiviteten ger insatsen – 7 ggr pengarna.

Avdelningen efter Amplicas insats arbetar bort hela den interna och externa ineffektivieten ger insatsen – 15 ggr pengarna.

Avdelningen efter Amplicas insats arbetar bort hela den interna och externa ineffektiviteten samt ökar kundernas omsättning med, lågt räknat 3%, ger insatsen – 25 ggr pengarna.

”70% av alla förändringsinsatser misslyckas.”

Oavsett myt eller sanning – vi arbetar annorlunda.

Kontakt
info@amplica.se
0736-94 18 54

Hävertgatan 29
254 42 Helsingborg